Generativ AI

Om guiden

Generativ AI är en typ av artificiell intelligens (AI) som använder maskininlärningsalgoritmer för att producera eller remixa innehåll. Detta innehåll kan vara i form av text, bilder, ljud, kod eller andra format.

Den här guiden är tänkt att ge dig som arbetar eller studerar vid Karlstads universitet grundläggande information om hur du kan använda generativa AI-verktyg på ett etiskt, kreativt och utvärderande sätt.

Utvecklingen inom det här området är väldigt snabb och regler och verktyg kan komma att ändras. Det är ditt eget ansvar att ta reda på vad som gäller inför varje uppgift eller sammanhang.

Om det är något du saknar i guiden är du välkommen att höra av dig till biblioteket.

För dig som är student på Kau

Riktlinjer och andra viktiga dokument (Karlstads universitet)

Alla studenter har tillgång till Microsoft Copilot. Läs mer om det på sidan om IT-stöd för studenter

Karlstads universitets vägledning om generativa AI-tjänster.

Karlstads universitets regler om fusk och plagiat

Bilden på sidan är skapad med hjälp av ChatGPT (DallE).
Prompt: "En illustration som passar till en faktatext om generativ artificiell intelligens, riktad till universitetsstudenter i Sverige". ChatGPT:s genererade bildsvar innehåller element som ett neuralt nätverksdiagram, en AI-avatar, datakoder och dataflöden, samt utbildningssymboler som böcker och en studentmössa.