Gå till huvudinnehållet

Karlstads universitetsbibliotek - ämnesguider

Generativ AI

Effektiv användning av AI-verktyg

För att kunna dra nytta av kraften i AI-verktyg behöver du lära dig när, hur och om olika AI-verktyg passar att använda. Det här kan vara svårt, men ju mer du testar desto lättare blir det att utveckla en känsla för hur verktygen fungerar och när de är lämpliga att använda och i vilka sammanhang.

Ett bra sätt att utforska AI-verktyg är att utgå från ett ämne eller område som du kan mycket om, till exempel ett fritidsintresse eller ämnesområde som du redan är lite insatt i. Då är det lättare för dig att avgöra om de genererade svaren är rimliga och på vilka sätt verktyget fungerar.

Riktlinjer

Vad som gäller kring användande av AI-verktyg skiljer sig mellan olika ämnen, olika lärare och olika uppgifter. Det är så det kommer att vara framöver. Det är ditt ansvar att ta reda på vad som gäller i den kurs du läser, men glöm inte att du har mycket stöd på universitetet (till exempel av oss på biblioteket). 

Vad är generativ ai bra på?

När det gäller verktyg som ChatGPT och CoPilot (eller liknande verktyg som genererar text) kan du exempelvis använda dem för att skapa text, att sammanfatta texter, översätta och att omformulera texter till den nivån du ber om.

Generativ AI är även bra på att bryta ner uppgifter för att hjälpa dig att komma igång. Du kan be Copilot att hjälpa dig att organisera dina studier, skapa scheman över hur du ska hinna med och hjälpa dig att få översikt. Du kan även använda CoPilot som en "hjälplärare" för att plugga in olika ämnen.

Generativ AI är också bra på att svara på frågor som rör generella saker som du annars hade tänkt fråga din lärare. Var rädd om handledningstiden och pröva att ställa frågor till Copilot (men glöm inte att utvärdera svaret).

Vad är generativ ai mindre bra på?

Generativ AI är inte bra på att värna din integritet. Du delar med dig av väldigt mycket information om dig själv när du använder de här verktygen. 

Generativ AI är inte bra på att ge faktakollade svar. AI-verktyg är tränade för att svara utifrån den data som vertygen tränats på och den information den har till hands, inte att reflektera och resonera. AI-verktyget du använder kan vara tränad på äldre information. Ibland är det bättre att söka på internet än att fråga AI.

Generativ AI är mindre bra på kontextualisering och ifrågasättande. Den reproducerar de fördomar som den är tränad på om du inte aktivt promptar något annat. 

Generativ AI är inte miljövänlig. AI använder väldigt mycket energi, många gånger fler än sökningar på internet och i våra databaser. Tänk efter om du inte kan ta reda på det du undrar på andra sätt. 

Generativ AI är mindre bra på att respektera upphovsrätten. Att du kan ladda upp exempelvis vetenskapliga artiklar och bilder betyder inte att du har rätt att göra det. (Läs mer om det här [länk kommer här])

Konsten att prompta

Du interagerar med generativa ai-vertyg genom att skriva in en fråga eller beskriva ditt ärende i text. Detta kallas att prompta. Genom att prompta ger du alltså instruktioner till verktygen vilken typ av svar du vill ha, och ju tydligare instruktioner du ger desto bättre svar kommer du att få. Du kan behöva formulera om dig många gånger innan det blir rätt. 

Det är vanligt att börja med en fråga och sedan utveckla/skriva om frågan utefter det svar du får. Några tips är att:

  • Försök att vara så specifik som möjligt
  • Beskriv tonläge: "Skriv så att en 10-åring förstår...", "Skriv mer akademiskt...", "En text som är inspirerande..."
  • Format, beskriv vilket format du vill ha ditt svar i (tex punktform, tabeller)
  • Roller: Ge ai-verktyget en roll, till exempel som bollplank, kritiker eller lärare.

Referera till AI-verktyg

Hur du än har använt ai-verktyg i ditt arbete måste du tala om hur och vilket ai-verktyg du har använt. Läs mer i vår guide om att referera till ai-verktyg här:

Att referera till ai-verktyg

APA style om How to cite ChatGPT

För bilder skapade av ai-verktyg gäller samma sak, du måste tala om att bilden är ai-genrererad. Om du vill använda Copilot eller någon annan AI-tjänst i ditt arbete måste du alltid stämma av med din lärare eller handledare att det är tillåtet.

Exempel:

Figur 1
En AI-genererad bild av en uggla

ai-genererad bild av brun uggla, skapad av Copliot
Kommentar. Bild genererad av Copilot på prompten "brun uggla i en skog".