Datavetenskap

Skriva och referera

När du skriver en uppsats eller annan akademisk text behöver du känna till hur man citerar och refererar, undviker plagiering och hur du gör en en innehållsförteckning med mera i Word.

Läs mer om:

Att skriva med LaTex och referera med BibTex

Skrivstöd

• Skrivhandledning
    Språklärare vid Karlstads universitet erbjuder individuell skrivhandledning till dig som vill utveckla ditt språk och få tips och råd på hur du kan förbättra ditt skrivande.
  • ClaroRead Plus talsyntes
    Med hjälp av ClaroRead Plus kan du lyssna på tidskriftsartiklar, PDF-filer med mera. Du kan även lyssna på din egen uppsats och kontrollera att det låter bra. Alla studenter kan ladda ner ClaroRead till sin egen dator.
  • StavaRex & SpellRight
    Stava Rex är ett svenskt och SpellRight ett engelskt rättstavningsprogram som är anpassade till personer med läs- och skrivsvårigheter.

Att använda bilder och tabeller från ACM

• ACM requirements to Fair Use
    Upphovsrätten skiljer sig beroende på i vilket land är materialet skapat. För ACM samt IEEE gäller USAs lagstiftning. Det är fritt att använda andras grafiskt material (bilder, tabeller, diagram, screenshot) för att kritisera det. Men om du använder andras grafiskt material för att illustrera egna tankar, måste du be om tillåtelse.

Akademiskt skrivande (08:18 min)

Stina Lindgren, lektor i svenska språket, Karlstads universitet (08:18 min)

E-publicering

Mallar för LaTex