Matematik

Vägar till information inom olika grenar i matematik, samt matematikdidaktik

Skrivstöd

• Skrivhandledning
    Språklärare vid Karlstads universitet erbjuder individuell skrivhandledning till dig som vill utveckla ditt språk och få tips och råd på hur du kan förbättra ditt skrivande.
  • ClaroRead Plus talsyntes
    Med hjälp av ClaroRead Plus kan du lyssna på tidskriftsartiklar, PDF-filer med mera. Du kan även lyssna på din egen uppsats och kontrollera att det låter bra. Alla studenter kan ladda ner ClaroRead till sin egen dator.
  • StavaRex & SpellRight
    Stava Rex är ett svenskt och SpellRight ett engelskt rättstavningsprogram som är anpassade till personer med läs- och skrivsvårigheter.

Skriva och referera

När du skriver en uppsats eller annan akademisk text behöver du känna till hur man citerar och refererar, undviker plagiering och hur du gör en en innehållsförteckning med mera i Word.

Läs mer om:

Zotero - referenshanteringsprogram

Zotero är ett gratis referenshanteringsprogram som finns för både Mac och PC. Med Zotero kan du enkelt spara referenser både på din egen dator och online, samt enkelt infoga referenser och skapa litteraturlistor i ditt dokument.

GUIDER TILL ZOTERO

• Guide till Zotero
    En innehållsfull guide som beskriver hur du använder Zotero. Här finns även lösningar på vanliga problem.

FILMER OM ZOTERO

ZOTERO STILMALL APA7 SVENSK, feb2021

Om du använder referensstilen APA 7 kan du ladda ner och installera den i Zotero.
Klicka på länken och spara den på din dator.

Lägg till stilmallen i Zotero:

1. Öppna Zotero
  2. Klicka på REDIGERA och välj där INSTÄLLNINGAR
  3. Klicka på KÄLLHÄNVISNINGAR
  4. För att lägga till en nedladdad stil klickar du på + under bilden.
  5. Du väljer då APA 7 som du laddat ned till din dator
  6. När du gjort detta tittar du i listan om den valda stilen kommit med (se till att du har svenska inställt i Zotero)
  7. Finns stilen i listan är den klar att använda

E-publicering

Upphovsrätt och uppsatsskrivande - vad behöver jag tänka på?

När du skriver uppsats är det viktigt att känna till att upphovsrättslagen även gäller bilder, foton, tabeller, kartor, konstverk, illustrationer m.m. som är publicerat, tryckt eller finns på Internet. Vill du använda andras bilder som inte är fria eller har en Creative Commons licens behöver du ofta begära tillstånd från upphovsrättsinneharen.

De bilder eller figurer som du själv skapar har du upphovsrätt till och är ni flera som skrivit uppsatsen har ni gemensam upphovsrätt.

Exempel på bild från Pixabay med Creative Commons licens CC0

Guider och mallar