Kultur och konstnärliga studier

Sökning i databaser

Information om tidskriftsartiklar registreras i olika databaser. Det finns både mer ämnesövergripande databaser och sådana som är mer ämnesspecifika. Om du inte vet vilken databas du skall välja eller vill söka mer övergripande kan du gå via bibliotekets OneSearch där du söker böcker och artiklar från olika databaser samtidigt.

Är du osäker på vilka sökbegrepp du skall välja kan du prova att söka i Google Scholar som söker i vetenskapligt material. Där finner du även svenskt material som finns i olika forskningsdatabaser.

Sök forskningspublikationer & avhandlingar

I DiVA kan du söka forskningspublikationer producerade vid Karlstads universitet (Kau)

I SwePub kan du söka avhandlingar, vetenskapliga artiklar m.m. utgivna vid svenska universitet och högskolor

Urval av tidskrifter

Lychnos

Historisk tidskrift

Rig: kulturhistorisk tidskrift

Elektroniska:

European Legacy

History of European Ideas

Journal of the History of Ideas​

International Journal of Heritage Studies

Finns tidskriften på biblioteket?

För att se om biblioteket har tillgång till en tidskrift kan du söka i vår Tidskriftslista.

►  Sök i tidskriftslistan

I tidskriftslistan kan du se om vi har tidskriften, från vilka år vi har den och om den finns i fulltext eller om det är en tryckt (Print) tidskrift.

►  Hur får jag fram artikeln i fulltext?