Kultur och konstnärliga studier

Akademiskt skrivande (08:18 min)

Stina Lindgren, lektor i svenska språket, Karlstads universitet (08:18 min)

Skriva och referera

När du skriver en uppsats eller annan akademisk text behöver du känna till hur man citerar och refererar, undviker plagiering och hur du gör en en innehållsförteckning med mera i Word.

Läs mer om:

Metodböcker elektroniska

Sage Research Methods Online är en databas för forskningsmetodik. Innehållet hämtas från 600 böcker, uppslagsverk och handböcker.

Upphovsrätt och uppsatsskrivande - vad behöver jag tänka på?

När du skriver uppsats är det viktigt att känna till att upphovsrättslagen även gäller bilder, foton, tabeller, kartor, konstverk, illustrationer m.m. som är publicerat, tryckt eller finns på Internet. Vill du använda andras bilder som inte är fria eller har en Creative Commons licens behöver du ofta begära tillstånd från upphovsrättsinneharen.

De bilder eller figurer som du själv skapar har du upphovsrätt till och är ni flera som skrivit uppsatsen har ni gemensam upphovsrätt.

Exempel på bild från Pixabay med Creative Commons licens CC0