Spanska

Vad är en vetenskaplig artikel?

En artikel är alltid en del av tidskrift eller tidning. Vetenskapliga artiklar publiceras i vetenskapliga tidskrifter. Det som framförallt utmärker vetenskapliga artiklar är att de genomgått en vetenskaplig kvalitetsbedömning innan de publiceras.

Vetenskapliga tidskrifter granskar (peer-review) inkommande manuskript. Redaktionen skickar texter till andra forskare inom ämnet (referees) som bedömer artiklarna innan de kan godkännas för publicering. Detta är en kontrollfunktion som ska garantera den vetenskapliga kvaliteten.

Sök forskningspublikationer & avhandlingar

I DiVA kan du söka forskningspublikationer producerade vid Karlstads universitet (Kau)

I SwePub kan du söka avhandlingar, vetenskapliga artiklar m.m. utgivna vid svenska universitet och högskolor

Sök avhandlingar i LIBRIS

I Libris kan du söka avhandlingar som finns på svenska högskole- och universitetsbibliotek.

Gör så här:

1. Sök i LIBRIS
  2. Klicka på avhandlingar i de val som finns till höger i träfflistan
  3. Då får du fram avhandlingar i ämnet

FILM - Sök avhandling i LIBRIS (03.46)

Uppsatser

Uppsök är en nationell uppsatsdatabas som innehåller uppsatser och examensarbeten i fulltext från de flesta svenska universitet och högskolor. Uppsatser och examensarbeten från Karlstads universitet finns med från år 2006.

Källkritik

Ett kritiskt förhållningssätt till faktauppgifter, påståenden och slutsatser är grundläggande i all forskningsverksamhet. Att vara källkritisk innebär att man bedömer om den som sänder ut information går att lita på eller inte. Även om artikeln är publicerad i en granskad tidsskrift måste du gå igenom artikeln för att vara säker på att den går att använda.

Läs mer om källkritik