Oral hälsa

Vad är ämnesord?

Många databaser har kontrollerade ämnesord som läggs in i referensen för att beskriva vad artiklar och annat material handlar om. Genom att söka på ämnesord får du fram artiklar med det ämnesordet och sökresultat blir bättre.

Varje databas har sin egen ämnesordslista och de har ofta olika "namn":

• I PubMed heter ämnesordlistan MeSH (Medical Subject Headings)
  • I Cinahl heter ämnesordslistan CINAHL Headings
  • I PsycINFO heter ämnesordslistan Thesaurus

Vad är MeSH-termer?

Vad är MeSH?
Förkortningen MeSH står för Medical Subject Headings. MeSH är den ämnesordslista som används i databaserna PubMed och SweMed+

Varför ska jag använda MeSH-termer när jag söker?

Genom att söka på MeSH-termen får du fram artiklar som indexerats med just den MeSH-termen. Det blir en mer exakt sökning och du får inte träff på artiklar som inte direkt handlar om det du söker efter

Hur hittar jag MeSH-termer?

Det finns flera olika sätt att hitta MeSH-termer:

• När man söker i PubMed letar (mappar) PubMed i MeSH-databasen för att försöka hitta den MeSH-term som täcker mitt sökord. I rutan Search details kan man se hur PubMed sökt och om det finns någon MeSH-term.

Ex
    . Om jag söker på caries kan jag se att MeSH-termen är
    "dental caries"[MeSH Terms]
  • I databasen SweMed+ är alla artiklar indexerade med MeSH-termer på både svenska och engelska. Genom att söka fram en artikel (på svenska) inom ett ämne kan man se vilka MeSH-termer de använt och sen söka på den engelska MeSH-termen i PubMed
  • Sök direkt i MeSH-databasen, där får du...
    - förslag på MeSH-termer
    - definitionen på MeSH-termer. (NLM - National Library of Medicine definition)
    - förslag på olika aspekter av MeSH-termerna, så kallade subheadings

Sök i MeSH-databasen - När du söker i PubMed kan du enkelt byta mellan att söka i MeSH och PubMed

NLM:s definitioner på sökord

NLM:s (National Library of Medicine) definitioner hittar du i PubMed:s MeSH-databas

MeSH-termerna (Medical Subject Headings) är kontrollerade begrepp som används för att indexera artiklar i PubMed. Varje MeSH-term är noga definierad och den definitionen är detsamma som NLM:s definition.

När du sökt i PubMed och valt vilka MeSH-termer (sökord) du ska söka på, kan du söka på MeSH-termernas definition i:

Översätt till engelska

Wordfinder
Via Wordfinder har du tillgång till flera lexikon, bl.a. Norstedts professionella svensk-engelska ordbok

Svensk MeSH
Här kan du söka på svenska MeSH-termer och få dem översatta till engelska MeSH-termer, eller vice versa. Svensk MeSH inte är ett vanligt svensk-engelskt lexikon, Det är endast MeSH-termer som översätts. Översättningen är gjord av Karolinska Institutets bibliotek.