EU Europeiska unionen: EU fördrag & handlingar

europa.eu - På EU:s officiella webbplats finns länkar och information om EU.

• EU:s Who is who?
    En katalog över EU:s institutioner och organens och byråernas avdelningar och chefer. Du kan söka på alla EU-språk.
  • Find-eR - the European Commission Library and e-Resources Centre

EU - fördrag

EU-fördrag (EUR-Lex)
I EUR-Lex finns länkar till EU:s fördrag - grundfördragen, ändringsfördragen och anslutningsfördragen. Det finns länkar till både gällande och historiska fördrag.

Kronologisk översikt av EU-fördrag
I EUR-Lex finns även en Kronologisk översikt över alla fördrag.

TIPS! Du kan ändra till svenska i övre högra hörnet

EU-institutionernas officiella handlingar

• EU-institutionernas officiella handlingar
    Här finns länkar till de olika EU-institutionernas handlingar, exempelvis EU-kommissionens, Ministerrådets, Europaparlamentets m. fl.
  • Europeiska unionens officiella tidning (EUT) - är den enda publikation som utges varje vardag på EU:s alla officiella språk. Den består av två serier, L-serien för lagstiftning och C-serien för upplysningar och meddelanden. Den innehåller även ett supplement, S-serien för offentlig upphandling.

EU-terminologi

• EU-ordslista
    I ordlistan finns 233 EU-termer samt information om Europeiska unionens institutioner och verksamhet
  • Akronymer - Lista på de i EU-sammanhang oftast förekommande förkortningar och benämningar
  • Publikationshandboken
    innehåller enhetliga skrivregler och andra överenskommelser som måste användas av alla Europeiska unionens institutioner, organ och byråer
  • EuroVoc
    Eurovoc är en flerspråkig och ämnesövergripande tesaurus för terminologin inom EU:s olika verksamhetsområden. Eurovoc finns på 22 av EU:s officiella språk.